memancing di kelong anak sedili

Assalamualaikum

setelah sekian lama tidak menulis hari ini aku akan becerita  tentang sebuah rakit yang terletak di sunggai layang pasir gudang.Setelah sekian lama tidak turun memancing, dek kerana musim tengkujuh. hari ini aku turun memancing dengan seorang sahabatku Azar. memandangkan trip ini adalah trip bidan terjun so banyak pekara penting yang aku abaikan. Salah satunya,masa pasang surut air. Setibanya aku di tempat yang dituju air sudah mula surut laju, so terpaksalah aku dan Azar menggunakan saiz batu ladung yang besar. Oleh kerana air terlalu laju so faham2 je la mana ada ikan. Jadi nasihat aku pada semua, kaji dulu waktu pasang surut air sebelum turun memancing. Untuk menyemak jadual pasang surut air sila klik link ini jadual air. Setelah jam 5 petang baru lah air beranser pelahan dan akan bertukar ke kedudukan air pasang. tetapi sekali lagi kami ditimpa nasib malang coz sebaik saja air hendak bertukar dari surut ke pasang, hujan pula turun dengan lebat. dan pada jam 7 malam hujan barulah hujan berhenti. Aku dan Azar pun mengambil keputusan untuk pulang kerana pada malamnya kami ada urusan peribadi masing. Hasil kami pada trip kali ini hanyalah beberapa ekor bebolos dan seekor duri. Yang lain terdiri dari ikan pengacau seperti buntal dan anak2 mengkirong. So trip kali ini aku golongkan pada trip2 yang hampeh……………

~ oleh yaziz di Januari 6, 2008.

Satu Respons to “memancing di kelong anak sedili”

  1. rakit anak sedeli,(rakit leman) ni mmg terbaik ,,laluan keluarga tetanda,,siakap,dn kerapu,,kena pd umpan,pasti tk mengecewakan,,siang mmg kureng la bro,,nak beraksi malam,,air gerak pasang,,batu ladung sais 4,dh ok..udang idup,,pancingan gantung..

Tinggalkan Jawapan

 
